Indien

Jag håller på och läser en bok på engelska som heter "(un) arranged marriage" och den är skriven av en indisk författare vid namn Bali Rai. Jag har typ kommit till hälften av boken men den är grymt bra ! Den här boken passar alla, kanske riktar sig mest till ungdomar men den skildrar olika förhållanden och tankesätt. Handlar om en pojke som tvingas gifta sig vid sjutton års ålder med en indisk flicka, som han tidigare inte träffat.
   Iaf, nu när jag läser den vill jag så gärna åka till Indien och uppleva den platsen ! Se människorna, husen, djuren och på vilket sätt man lever där, äta av maten och vara en del av gemenskapen. 

  

  I boken beskrivs allting med smaker och känslor så det känns som om man upplever Indien hemma i fåtöljen. Fast i böcker brukar det ju förfinas men jag vill ändå se Indien.
   Har läst två andra böcker skrivna av indiska författarinnor, "Tvära Kast" och "De Små Tingens Gud" och båda är väldigt välskrivna böcker. Tvära Kast är framförallt en ungdomsbok och ganska lättläst men den skildrar en tonårings tjejs liv, hur hon slits mellan sin indiska och amerikanska kultur. 
De Små Tingens Gud är däremot ganska svårläst, man måste nog vara lite läsvan för att kunna förstå allt som sker i boken. Handlar om två tvillingar, flicka & pojke som har ett speciellt band till varandra. Men den är otroligt passionerad och där upplever man alla olika sorters känslor och maten, miljön och dofter beskrivs så utförligt att man tror man känner det. Häftigt, faktiskt.

Det jag ville säga var att, jag vill åka till Indien. Någon gång ska jag göra det. Älskar att resa och jag vill gärna resa runt till olika platser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0